vrijdag 27 november 2009

D66 treedt toe tot college in Alkmaar en Uitgeest

Na eerst weer in Enkhuizen een wethouder geleverd te hebben, is donderdag 24 april Nico Alsemgeest benoemd tot wethouder in Alkmaar. Daarmee treedt de eenmansfractie D66Alkmaar toe tot het college in Alkmaar, bestaande uit PvdA, CDA, Groenlinks en D66. Het college beschikt hiermee over de kleinst mogelijke meerderheid: 19 van de 37 zetels.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Al jarenlang maakt Nico Alsemgeest deel uit van de gemeenteraad. In feite wordt D66 beloont voor de actieve werkwijze en het constructief oppositie voeren. Als wethouder wordt hij verantwoordelijk voor zaken als het GroteStedenbeleid, Parkeerbeleid, Verkeer en Vervoer, Volkshuisvesting en Herstructurering Overdie. Zware dossiers waar Nico Alsemgeest zich als raadslid al meebezig hield.

D66Uitgeest vormt met Progressief Uitgeest, VVD en UVP nieuw college in Uitgeest

Progressief Uitgeest heeft, nadat hun wethouder met een motie van wantrouwen werd weggestuurd, de oude coalitiepartijen CDA en PvdA ingeruild door de VVD, D66 en UVP. Van die drie partijen leveren alleen VVD en D66 een wethouder. Voor D66 zal huidig raadslid Jack van der Hoek toetreden tot het college.
De gemeenschappelijke factor is de afkeer tegen een te forse groei van het inwonersaantal. De voormalige partners in het college, CDA en PvdA, waren voor een groei tot 14.500 Uitgeesters in 2025. De woningbouw die daarvoor nodig was, moest worden gevonden  in de Castricummerpolder. PU was daar faliekant tegen en ging daarmee ook in tegen het collegestandpunt. Een en ander leidde vorige week tot een niet te lijmen breuk.