Steun ons en help Nederland vooruit

vrijdag 27 november 2009

D66 wil kustbus op waterstof

D66 Noord-Holland wil de Noord-Hollandse kustbus op waterstof laten rijden. Daartoe heeft lijsttrekker Joke Geldhof, samen met de D66-statenleden Hein Struben en Leo Cornelissen schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld. De vragen treft u onderstaand aan.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Sinds enige jaren rijdt met veel succes tussen Den Helder en Petten de 'Kustbus'. Deze bus is een project in het kader van 'Bereikbaarheid Kust' en kan rijden dankzij subsidie van de provincie Noord-Holland, de gemeente Zijpe en verschillende sponsoren in de regio. De drukbezochte 'Kustbus' heeft stops bij verschillende strandopgangen en recreatiegebieden, campings, bungalowparken en dorpjes op de route.

Bij het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) en het Europese Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (GCO) wordt volop onderzoek gedaan naar onder andere het ontwikkelen en toepassen van waterstof in de transportsector. Sinds afgelopen zomer rijdt bij ECN in Petten de 'HydroGEM', de eerste in Nederland vervaardigde waterstofauto. Om deze 'HydroGEM' van waterstof te voorzien beschikt ECN over een waterstoftankinstallatie.

De Statenfractie van D66 vindt dat de 'Kustbus' en de kennis & kunde en infrastructurele mogelijkheden bij ECN en GCO uitstekend gecombineerd kan worden in een 'WaterstofKustbus' in plaats van een conventionele dieselbus.
Voordelen van een WaterstofKustbus zijn geluidsarm openbaar vervoer, geen CO2 of fijnstof uitstoot en het vergaren van kennis bij ECN/GCO. Bovendien wordt de bus door het unieke karakter een publiekstrekker en is daarmee goed voor het imago en toerisme van dit deel van Noord-Holland.

Vragen
1. In hoeverre zijn Gedeputeerde Staten overtuigd van het succes van de 'Kustbus' gedurende de afgelopen jaren?

2. Hebben Gedeputeerde Staten net als D66 de overtuiging dat waterstof in de nabije en verre toekomst een belangrijke energiedrager kan zijn en zo het milieu kan sparen?

3. Zijn Gedeputeerde Staten ook van mening dat het inzetten van een waterstofbus in plaats van een conventionele dieselbus beter is voor het milieu?

4. Is het College van Gedeputeerde Staten ook van mening dat de inzet van Kustbussen met waterstoftechnologie het schone milieu-imago van de Kop van Noord-Holland versterkt en door het unieke karakter goed is voor het toerisme?

5. Zien Gedeputeerde Staten het synergievoordeel van het exploiteren van een WaterstofKustbus en de aanwezigheid van ECN en GCO in Petten met al haar kennis & kunde en infrastructuur, waaronder en goed voorbereide bedrijfsbrandweer die ook buiten het bedrijfsterrein opereert mocht zich een probleem met waterstof voordoen?

6. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om 2 jaar een test te gaan doen met WaterstofKustbussen op de trajecten Den Helder-Petten en Petten-Alkmaar?

7. Zijn Gedeputeerde Staten, om de kwaliteit en het imago van het belangrijke strand- en kusttoerisme een extra impuls te geven, bereid de mogelijkheden te onderzoeken om alle bussen die worden ingezet in het kader van het Uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid Kust, te weten in de deelprojecten Bloemendaal-Zandvoort, resp. Castricum-Wijk aan Zee–Velsen, en Schoorl-Bergen–Egmond (eventueel gefaseerd) te laten rijden met waterstoftechnologie?

8. Zien Gedeputeerde Staten reële mogelijkheden om in de toekomstige aanbestedingsvoorwaarden voor het openbaar vervoer in de provincie, de toepassing van waterstoftechnologie een plaats te geven en is zij ook voornemens dat te doen?