vrijdag 27 november 2009

D66Noord-Holland hard op weg naar 3.000 leden

Het afgelopen half jaar is het aantal leden in de regio Noord-Holland gegroeid met maar liefst 308 leden. Oftewel een stijging met 12,6%. Dit komt vooral door de 473 nieuwe leden die D66 welkom heeft mogen heten. Dat zijn er bijna 20 per week. Allemaal inwoners van Noord-Holland die D66 steunen. D66Noord-Holland begon 2008 met 2.444 leden en heeft er nu 2.752. Een ongekende groei. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Dit hangt natuurlijk samen met de landelijke ontwikkeling. Het kabinet wordt niet bepaald gewaardeerd en ook de coalitiepartijen komen niet echt uit de verf. D66 daarentegen heeft een herkenbaar liberaal verhaal en met Alexander Pechtold een nieuw boegbeeld. Ook Fatma Koser Kaya en Boris van der Ham zetten D66 weer op de kaart. In de peilingen komt D66 op 9 of zelfs 14 zetels uit als er nu Tweede Kamerverkiezingen worden gehouden. Dat zou een verdrievoudiging of vervijfvoudiging zijn ten opzichte van de huidige drie kamerzetels.

Natuurlijk is het afwachten wat er de komende jaren gaat gebeuren. Peilingen zijn in dat opzicht dagkoersen. Meer leden zijn daarentegen zeer tastbaar en geeft aan dat D66 door velen gewaardeerd en gesteund wordt. De sterke stijging van het aantal leden is des te opmerkelijker, omdat vele andere partijen nog steeds leden verliezen. Slechts een paar procent van de Nederlandse bevolking is lid van een politieke partij.

In 2007 bleef het ledenaantal ongeveer gelijk, namelijk een groei van 22 leden (0,9%). Nu is dat dus flink gegroeid. Vooral in de maanden april en mei kwamen er veel leden bij, namelijk zo'n 5 leden per dag. In absolute aantallen hebben de afdelingen Amsterdam (+294), Haarlem (+29), Amstelveen (+19) en Alkmaar (+17) de meeste nieuwe leden erbij gekregen. Als dit tempo doorzet dan heeft D66Noord-Holland eind dit jaar 3.000 leden. Dat zou natuurlijk geweldig zijn.

Als u zich herkent in het sociaal-liberale, eigenzinnige geluid van D66, volgt dan het voorbeeld van de 473 Noord-Hollanders en wordt lid van D66. U steunt dan niet alleen landelijk D66, maar tegelijk D66Noord-Holland en de afdeling in uw gemeente. Via www.d66.nl kunt u zich aanmelden om lid te worden of D66 op een andere manier steunen.