vrijdag 27 november 2009

Fractie D66Noord-Holland bekijkt locaties in Monnickendam

Zaterdag 10 november hebben leden van de Provinciale Statenfractie van D66 de verschillende locaties voor een nieuw bedrijventerrein rondom Monnickendam bekeken. Hierbij hebben wethouder Bouwman van Ruimtelijke Ordening en de burgemeester van de gemeente Waterland het nodige toegelicht over nut en noodzaak en de afwegingen die bij de locaties een rol hebben gespeeld. Daarnaast heeft de Statenfractie van D66 zich ook goed laten informeren door bewoners die zich zorgen maken over de aantasting van het open landschap.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Provinciale Staten nemen maandag 19 november een beslissing nemen over de partiƫle herziening van het Streekplan NH-Zuid, waaronder het uitplaatsen van bedrijven op het Galgeriet en uit het centrum van Monnickendam. De locatie Galgeriet wil de gemeente herontwikkelingen met woningen, winkels en andere voorzieningen, zodat het historische centrum van Monnickendam een sterke impuls krijgt.
Om dit mogelijk te maken moeten de bestaande bedrijven naar elders verplaatst worden. Een aantal is reeds naar de Baanstee in Purmerend, maar een aantal, waaronder de gemeentelijke milieustraat en een landbouw mechanisatiebedrijf, wil de gemeente Waterland in Monnickendam behouden en wel op twee locaties van maximaal <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />2 hectare bruto: A. schuinachter het Texaco-station aan de overkant van de N247 en B. in Katwoude, direct naast klompenmakerij De Irenehoeve aan de N247.

Beide locaties tasten een stuk cultuurhistorische en open landelijk Veenweidegebied (Nationaal Landschap Laag Holland) aan en stuiten op de nodige weerstand van omwonenden. Er moet dus een afweging gemaakt worden tussen leefbaarheid, economie en natuur. Voor D66Noord-Holland reden om zelf een kijkje te gaan nemen en zich door de voor- en tegenstanders goed te laten informeren. Naast het Galgeriet zelf (waar al wat leegstand is) en de beoogde locaties heeft de Statenfractie van D66 ook gekeken naar mogelijke alternatieven (Kloosterdijk, begraafplaats). Verder heeft men samen met de afdeling D66Purmerend nog een bezoek gebracht aan de locatie Baanstee-Noord. Dit nieuw aan te leggen bedrijventerrein heeft nadrukkelijk een regionale functie.

De komende week zal de Statenfractie al deze informatie en indrukken verwerken om te komen tot een definitief oordeel.