vrijdag 27 november 2009

Geen hogere lasten voor de Noord-Hollandse automobilisten

Provincies heffen steeds meer belasting. Met in totaal 1,2 miljard euro komt er dit jaar 80% meer motorrijtuigenbelasting binnen dan in 2000! Minder dan een kwart daarvan kan aan de inflatie worden toegeschreven. Ondanks die enorme stijging is de publieke aandacht vooral gericht op belastingen van Rijk en gemeente (OZB levert jaarlijks in totaal zo'n 2,5 miljard euro). Daarom maken vier provinciale D66-fracties deze 'verborgen lasten' nu voor iedereen zichtbaar.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Op www.verborgenlasten.nl kan elke bezitter van een personenauto zijn kenteken en provincie invullen. Een muisklik later wordt duidelijk hoeveel meer provinciale belasting hij is gaan betalen door de jaren heen.

Het tarief verschilt nogal per provincie. Noord-Holland is al jaren het goedkoopst, terwijl Zuid-Holland na vier jaar de toppositie van Gelderland overneemt door het tarief in één jaar met 23% te laten stijgen. Voor een gemiddelde auto moet in Nederland volgend jaar tussen de 147 (Noord-Holland) en 207 euro (Zuid-Holland) provinciale belasting betaald worden. Daarnaast wordt natuurlijk ook nog het rijksdeel van de motorrijtuigenbelasting geheven.

Joke Geldhof, fractievoorzitter van D66 Noord-Holland: “Het college van gedeputeerde staten van Noord-Holland wil voor 2008 de opcenten verhogen. Hun argument dat Noord-Holland ondanks de voorgenomen opcentenverhoging nog altijd de provincie is met de laagste motorrijtuigenbelasting, is onvoldoende reden om zomaar de lasten voor burgers en bedrijven te verhogen. D66 vindt dat de provinciale overheid niet meer belasting moet gaan heffen dan strikt noodzakelijk.“

De explosieve groei van de provinciale belasting moet stoppen.

Joke Geldhof vervolgt: “Voor goed onderbouwde plannen, bijvoorbeeld extra investeringen in kustverdediging of duurzame energie staat D66 altijd open. Nu worden er zonder vooraf gesteld doel nieuwe potjes gecreëerd en extra lasten bij de burgers en bedrijven gelegd. Dit is niet meer uit te leggen aan de bevolking. Wij willen met dit initiatief deze verborgen lasten zichtbaar maken voor iedereen. Wat ons betreft is de verhoging van de motorrijtuigenbelasting met een halve opcent van de baan!"

Naast D66 Noord-Holland voeren ook de statenfracties van D66 Gelderland, D66 Utrecht en D66 Zuid-Holland actie tegen de groei van de provinciale belasting.