vrijdag 27 november 2009

Valentijnsactie 2008

Op Valentijnsdag heeft D66Noord-Holland samen met D66Purmerend de vrijwilligers die in het Waterlandziekenhuis actief zijn een hart onder de riem gestoken. Ook andere D66-afdelingen hebben hun vrijwilligers in het zonnetje gezet.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

"Zonder hun inzet zou het ziekenhuis niet kunnen functioneren en dat mag meer aandacht krijgen. Dat verdienen deze hardwerkende vrijwilligers", aldus Joke Geldhof (fractievoorzitter D66Noord-Holland).

17de Valentijnsactie op rij!!!

Al sinds 1992 organiseert D66Noord-Holland de Valentijnsactie om vrijwilligers en organisaties op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur een hart onder de riem steken. Dit jaar is de keuze gevallen op mantelzorgers. Een groep mensen die het vaak zwaar heeft. Zorgen voor een zieke of gehandicapte in de naaste omgeving is niet eenvoudig. De mantelzorgers doen het met liefde, maar soms komt hun eigen huishouden in de knel of komt de mantelzorger niet meer aan zichzelf toe. Zij verdienen het om in het zonnetje te worden gezet.

Vrijwilligers bij het Waterlandziekenhuis

Meerdere D66-afdelingen in Noord-Holland hebben zich bij deze actie aangesloten. Zo heeft D66Weesp bloemen afgeleverd bij Versa (zie foto rechtsboven) en D66Heiloo een taart bij de Stichting Ouderenwerk Heiloo (zie krantenartikel onderaan).

Op aanraden van D66Noord-Holland zijn de vrijwilligers bij het Waterlandziekenhuis uitgekozen voor de provinciale actie (zie foto hieronder). Naast een heerlijke taart kregen alle 130 vrijwilligers een fietslampje, zodat deze vrijwilligers zichtbaarder te zijn. De vrijwilligers geven ondersteuning bij allerlei activiteiten, zoals vervoer van patiënten van verpleegafdeling naar operatiezaal, het vervoer van onderzoeksmaterialen en in de polikliniek en de hal als gastvrouw optreden. Ook helpen ze patiënten door het voorlezen van de krant, verzorgen van de bloemen en wat boodschappen te halen.

Heel belangrijk is dat zij de mantelzorgers van patiënten zelf ontlasten. D66-raadslid in Purmerend Rob Sampimon: "Ze vervullen een dubbelfunctie. Deels doen de vrijwilligers zelf aan mantelzorg en anderzijds ondersteunen ze andere mantelzorgers. Vooral dat laatste is heel belangrijk. Mantelzorg, hoe graag je het ook doet, kan een enorme druk geven op je eigen leven. Dan is het prettig om af en toe zelf even wat meer lucht te krijgen, waardoor je weer een stoot energie krijgt om de zorg voor je naaste op te pakken.

Week van de respijtzorg

Dit alles sluit ook mooi aan bij de actie 'Week van de respijtzorg'. Van 20 t/m 27 januari hebben verschillende organisaties in Noord-Holland (o.a. Primo, zorgkantoor Noord-Holland Noord, MEE, Gemeenten en diverse mantelzorgondersteunende organisaties) acties georganiseerd om mantelzorgers in het zonnetje te zetten en om de verschillende mogelijkheden van respijtzorg (vervangende hulp, zodat een mantelzorger even vrijaf kan nemen) onder de aandacht te brengen. Zie voor informatie www.primo-nh.nl.