vrijdag 27 november 2009

Verslag ARV 15 februari 2008

Vrijdag 15 februari was er weer een algemene regiovergadering (ARV) in Amstelveen. Naast enkele huishoudelijke zaken stond deze ARV in het teken van Wat moet je doen om zetels/stemmen te winnen?<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Vijf afdelingen zijn gevraagd om te vertellen hoe het hen gelukt is om zetels of stemmen te winnen in 2006, tegen de stroom in. Dit zijn Utrecht, Landsmeer, De Bilt, Naarden-Bussum (werd vervangen door Ouder-Amstel) en Bloemendaal. Elke afdeling gaf aan wat ze ter voorbereiding hebben gedaan, welke acties en strategieën ze toegepast hebben en wat hun tips zijn voor andere afdelingen.

Hieronder volgen de belangrijkste tips en suggesties van de vijf afdelingen:

• Wat je ook doet, maar het leuk/gezellig. Dat straal je dan ook uit en motiveert leden om ermee door te blijven gaan. Bijvoorbeeld een stadswandeling/fietstocht naar locaties waar zaken spelen waar D66 een mening over heeft. Kondig dit aan via flyers of een advertentie.
  •  Organiseer ledenvergaderingen of politieke café's met interessante thema's. Geef dit ook een andere naam dan een ALV of politiek café. Maak altijd een verslag van zo'n bijeenkomst voor op de website of een persberichten voor de lokale media.
  • Geef nieuwe leden of leden die 'actief' worden ook echt een kans om mee te doen en mee te denken. Geef ze een bepaalde taak en/of verantwoordelijkheid.
  • Ga op 30 april spullen van leden verkopen om geld in te zamelen en een leuke dag te hebben.
  • Gebruik je netwerk om mensen te vinden die op de lijst willen of op andere wijze steun geven aan D66.
  • Wees zichtbaar/makkelijk benaderbaar: met een kraam/partytent op straat of bij verschillende activiteiten, ga het gesprek met mensen aan, bouw zo bekendheid op
  •  Kies een aantal speerpunten, wees dan zo concreet mogelijk en profileer je op deze punten: afdeling De Bilt koost voor kunst en cultuur (mede omdat het college daarop wilde bezuinigen), werkte dit uit, ging praten met de betrokken instellingen, berekende hoeveel geld nodig was en kwam met een alternatieve begroting. Daarbij ook aangevend welke punten minder belangrijk zijn (toon lef door te kiezen en herhaal dit; dan weten burgers tenminste wat er te kiezen valt).
  • Hou je website actueel met nieuwsberichten en standpunten van D66 en maak een eigen nieuwsbrief / krant waar leden en niet-leden zich op kunnen abonneren.
  • Maak flyers met foto's van kandidaten, pas deze aan per groep/gebied en verspreid deze huis-aan-huis.
  • Probeer als eerste de verkiezingsborden te beplakken en plak eventueel meer posters per bord dan val je extra op. Laat zien dat je er bent.