zaterdag 28 november 2009

Gedeputeerde Staten liggen democratie dwars

D66Noord-Holland vindt het een gemiste kans voor de democratie, nu Gedeputeerde Staten in het openbaar niet aan de tand gevoeld kunnen worden over hun rol en verantwoordelijkheid rondom de vooralsnog verdwenen € 78 miljoen aan banktegoeden uitgezet bij het IJslandse Landsbanski. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de Provincie Noord-Holland, zijn op 10 juni jl. afgetreden naar aanleiding van het op 2 juni verschenen rapport van de Provinciale Onderzoekscommissie.

Hieruit blijkt dat de Provincie Noord-Holland het financieel beleid niet op orde had, dat de provinciale regels werden overtreden, dat actief risicomanagement ontbrak en dat de provincie door ernstige organisatorische tekortkomingen, vorig jaar niet in staat is geweest tijdig en adequaat te reageren op de ontwikkelingen met betrekking tot de wereldwijde kredietcrisis.

D66 woordvoerder Financiën Zafer Yurdakul:

“Het is onbegrijpelijk dat Gedeputeerde Staten verklaren dat er geen sprake is van handelingen die het aftreden van één of meerdere gedeputeerden noodzakelijk maken. Het zou om een politiek signaal gaan. En dan toch collectief aftreden? Je zou denken dat de collegeleden het rapport niet zorgvuldig hebben gelezen. Wat willen de gedeputeerden hiermee bereiken? Gedeputeerde Staten liggen met hun collectieve aftreden de democratie dwars. De commissaris van de Koningin blijft tenminste nog aan om maandag 15 juni met de staten in debat te kunnen gaan en publiekelijk verantwoording af te leggen.”

Met het aftreden erkennen Gedeputeerde Staten in de ogen van D66 wel degelijk hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid bij het in gevaar brengen van tientallen miljoenen aan gemeenschapsgeld.

D66 neemt het ernstig op dat dit College niet is staat is gebleken de administratieve en financiële organisatie op orde te hebben. Oorzaken voor de vooralsnog verdwenen € 78 miljoen aan banktegoeden bij Landsbanski en de in eerste instantie ook verdwenen € 20 miljoen van Lehman Bankhaus AG zijn:

• risicoanalyses voor de keuze van solide banken waren er niet;
  • actuele liquiditeitsprognoses ter onderbouwing voor het uitzetten van banktegoeden of lenen van geld waren er niet;
  • duidelijke richtlijnen voor de schatkistbewaarder waren er niet;
  • als er al regels en richtlijnen waren, heeft College zich hier vaak niet aan gehouden.

De Provincie Noord-Holland heeft grote plannen voor de toekomst. Naast reguliere activiteiten gaat Provincie Noord-Holland ruim € 700 miljoen extra investeren in uiteenlopende grote projecten. Daarom dient de provinciale organisatie snel op orde worden gebracht door een krachtig en kundig dagelijks bestuur.

D66-statenlid Zafer Yurdakul typeert de situatie als volgt: “de leden van de Gedeputeerde Staten zijn gekomen en weer weggegaan zonder verantwoording af te leggen. Het is volstrekt ongeloofwaardig als álle bestuurders zonder zelfreinigend vermogen via de draaideur terugkomen om weer op hun oude pluche stoel te gaan zitten. De kiezers zullen die truc genadeloos afstraffen.’