maandag 3 november 2014

Veel energie op NDSM werf in Amsterdam-Noord

D66 Noord-Holland heeft samen met vertegenwoordigers van PvdA, GL en PVV een bezoek gebracht aan het gebied van de voormalige NDSM werf in Amsterdam-Noord op uitnodiging van stichting NDSM Energie. In NDSM Energie werken bedrijven samen om lokale energie-opwekking te realiseren. Er zijn twee BVs: een voor wind- en een voor zonne-energie. Doel is om in 2020 een “energiecentrale” te zijn. NDSM Energie werkt samen met de stichting Onze Energie A’dam-Noord, een burger initiatief met 230 leden.

image

Er staat nu al één commerciële windmolen. Er is een molen is gepland in het Keerkringpark en er zijn 2 locatie-opties op de werf en 4 mogelijk extra bij de Noorder IJplas. Totaal mogelijk 23MW. De geplande molen is 110m hoog en komt in het Keerkringpark op 480 meter afstand van de woonwijk. We hebben de locatie in het Keerkringpark bezocht. Er is overleg met de provincie om de voorstellen in te passen in het herstructureringsplan (Oostzaan en Durgerdam ).

NDSM Energie organiseerde ook een bezoek aan de gerenoveerde voormalige Timmerwerkplaats waar nu Viacom Networks (MTV, Nickelodeon, etc.) is gevestigd. De directeur van deze prachtige werkomgeving gaf een toelichting op de reden waarom ze daar gevestigd zijn en hoe het bedrijf omgaan met duurzaamheid. Opvallend is dat van het totale energie gebruik 60% naar de apparatuur gaat en 40% naar het gebouw. In het super geisoleerde gebouw is nu nog de meeste winst te behalen door het terugdringen van het energiegebruik.

image

Bij het bezoek aan het duurzame nieuwe gebouw van het technisch installatiebureau Klomp gehoord dat duurzaam bouwen echt niet duurder meer is dan conventioneel bouwen en veel voorbeelden gezien. Op het dak zonnepanelen en groen dak bekeken.

Bij BAM Civiel Noord-West gehoord hoe zij met duurzaamheid omgaan en dat ze nu projecten kunnen winnen door zich op dat gebied te onderscheiden. It’s all about business. Zij willen meedoen met NDSM Energie vanwege hun MVO-doelen en de portemonnaie.

Afgesloten met lekkere lunch bij Pllek. Aanrader. Enthousiaste ondernemer, die eerst dacht daar een jaar te kunnen zitten als experiment, maar nu 5 jarig jubileum viert. NDSM bruist.