dinsdag 25 november 2014

Provinciale kandidatenlijst D66 2015 vastgesteld

Joke Geldhof, huidig gedeputeerde Water, Wonen en Waddenzee zal in 2015 wederom de Provinciale Statenverkiezingen in gaan als lijsttrekker van D66 Noord-Holland. Joke werd eerder dit jaar door de leden van D66 Noord-Holland gekozen.

De uitslag van de interne verkiezingen voor de overige kandidatenvan D66 is op 25 november bekend geworden. De leden van D66 Noord-Holland konden van 27 oktober t/m 21 november hun stem uitbrengen op de advieslijst. Het regiobestuur van D66 Noord-Holland is trots en vol vertrouwen over de evenwichtige lijst en de kandidaten. Deze vertegenwoordigen niet alleen de hele provincie, maar de lijst kent ook een mooie verdeling van man-vrouw, ervaring en startend, leeftijd en met een diversiteit aan achtergrond en maatschappelijke ervaring. Alle kandidaten willen zich in de komende periode graag inzetten voor een aantrekkelijk, duurzaam, innovatief en economisch sterk Noord-Holland.

Joke Geldhof (54 jaar, Amsterdam) is geboren en getogen Noord-Hollandse en was al twee maal eerder lijsttrekker voor D66 in de provincie. Onder haar aanvoering groeide D66 naar een fractie met 6 leden. Die ingezette lijn wil zij in maart 2015 voortzetten en zorgen voor een herkenbaar en stevig D66-geluid in heel Noord-Holland.

Plaats 2 bij de interne verkiezingen was voor Jeroen van Spijk (41 jaar, Amsterdam). Eerder werkzaam als associate partner bij Conquaestor Grant Thornton te Utrecht. Daarvoor slaagde hij er in als wethouder Financiën in Amsterdam Oost, om de financiën op orde te brengen. Daarbij was en is hij een warm pleitbezorger van het gebiedsgericht werken waarbij hij op zoek is naar nieuwe vormen van burgerparticipatie. In december is Jeroen van Spijk geinstalleerd als wethouder in Haarlem en heeft zijn kandidatuur voor de Staten opgegeven. Deze procedure is pas na de kandidaatstelling gestart.

Ilse Zaal (32 jaar, Zaandam) start haar tweede periode als Statenlid en staat op plaats 2. Zij werkt als universitair docent arbeidsrecht aan de UvA en is dit jaar gepromoveerd op een proefschrift over medezeggenschap van werknemers. Op het gebied van duurzame energie en grondstoffen blijft zij nadrukkelijk aandacht vragen voor innovatie en een toekomstgericht energiebeleid gericht op nieuwe vormen, zoals blue-energy, aardwarmte en het op innovatieve wijze inzetten van zonne-energie

Op plaats 3 staat Amélie Strens (29 jaar, Amsterdam). Zij werkt als omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat West Nederland Noord. Zij wil haar ambitie voor een leefbare, duurzame en aantrekkelijke provincie Noord Holland als woon- en werkomgeving in de komende periode waarmaken.

Suzanne Klaassen (31 jaar, Amsterdam) bezet plaats nr. 4. Suzanne is programmamanager bij Vereniging Natuurmonumenten. Zij zal haar kennis en ervaring inzetten om vanuit de Staten, samen met de gemeenten en waterschappen, vraagstukken op het gebied van natuur, water, ruimtelijke ordening, milieu en duurzame energie op te lossen.

Huidig fractievoorzitter Flip de Groot (60 jaar, Amstelveen), hoge schooldocent internationale marketing & communicatie en projectleider bedrijfskunde & MER, staat op plaats 5. Hij wil het contact en de samenwerking met collega’s in gemeenteraden en colleges, waterschappen, burgers en beleidspartners intensiveren om zo een integraal geluid van D66 in de provincie te laten doorklinken.

De volledige kandidatenlijst na interne verkiezingen:

1. Joke Geldhof, 54 jaar (lijsttrekker)     Amsterdam
  2. Ilse Zaal, 32 jaar                                      Zaanstad