maandag 29 juni 2015

Geen generieke verklaringen van geen bedenkingen meer a.u.b.

Andries Tijssens zag zich voor het feit gesteld dat zijn eerste woordvoering als Statenlid ging over het geven van een verklaring van geen bedenkingen. “Een volksvertegenwoordiger die opent met: “Gaat uw gang!”, aldus Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “De verklaring van geen bedenkingen dient, net als de aanwijzingsbevoegdheid in een bestemmingsplan om het besluitvormingsproces efficiënt te laten verlopen. Maar de verklaring van geen bedenkingen heeft iets ongewis….”

image

Het doel van de op 29 april gevraagde verklaring is helder: om de nieuwe zeesluis bij IJmuiden te kunnen aanleggen, is het nodig een aantal belanghebbenden te herlokaliseren. D66 is voor een geoliede besluitvorming en de verklaring helpt de provincie een betrouwbare overheid te zijn. Tijssens zet in zijn maidenspeech kanttekeningen bij het toepassen van het instrument verklaring van geen bedenkingen in een provinciaal inpassingplan (PIP). Projecten die met zo’n PIP gerealiseerd worden kennen vele belanghebbenden, kunnen gemeentegrenzen overschrijden en langer duren dan één bestuursperiode. Zo’n verklaring is dan wel heel breed gesteld. En als Provinciale Staten haar mandaat weggegeven hebben, krijgen ze het niet zo maar terug.

D66 en de meerderheid van de Provinciale Staten schaarden zich daarna achter een motie CU-SGP waarin de reikwijdte van de verklaring ingeperkt wordt.