woensdag 19 augustus 2015

Hijs de regenboog vlag op Coming Out Day

Elk jaar op 11 oktober is het Coming Out Day om homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders te stimuleren openlijk voor hun geaardheid uit te komen. Om deze dag kracht bij te zetten heeft D66 Noord-Holland gevraagd aan het college van gedeputeerde staten om op 11 oktober de toepasselijke regenboogvlag te laten wapperen voor of op het provinciehuis. D66 vindt het belangrijk dat iedereen de vrijheid krijgt, voelt en neemt om zijn geaardheid te uiten. Om dit te ondersteunen voeren D66-Statenleden Suzanne Klaassen en Amélie Strens tijdens de Gay Pride Amsterdam mee op de boot van D66 op 1 augustus dit jaar.

Coming out

In Nederland is het nog steeds niet voor iedereen even gemakkelijk om uit de kast te komen. Dat memoren provinciale staten ook in de nagedachtenis van Willem Arondéus bij de jaarlijkse lezing. In heel Nederland wordt er op 11 oktober aandacht voor gevraagd tijdens de Coming Out Day. Deze dag wordt sinds 1988 gevierd en wordt landelijk ondersteund door het kabinet. Van de provincie mag ook verwacht worden dat zij deze dag volledig onderschrijft. D66 is dan ook van mening dat Noord-Holland op Coming Out Day de regenboogvlag moet hijsen voor of op het provinciehuis.

Schriftelijke vragen

Daarom heeft de Noord-Hollandse Statenfractie van D66 schriftelijke vragen hierover ingediend bij het college van gedeputeerde staten. Flip de Groot, Statenlid van D66 Noord-Holland, vraagt het college om het voorbeeld van het kabinet te volgen en ook op provinciaal niveau aandacht te vragen voor Coming Out Day – met name door de regenboogvlag te laten wapperen vanaf het Provinciehuis op 11 oktober.