maandag 12 december 2016

Amstelveenlijn gaat doorrijden naar Uithoorn

De Provincie Noord-Holland investeert in een toekomstbestendig OV-netwerk. Op 12 december is besloten over de bijdrage aan een hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen en Uithoorn als voorkeursvariant voor de Uithoornlijn. Deze wordt gerealiseerd door de Stadsregio Amsterdam. Daarvoor wordt vanuit de Provincie bijna € 2 miljoen beschikbaar gesteld. Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland: “De aanleg van deze lijn is de levensreddende bypass voor het vastlopende wegverkeer in deze regio. Dit past binnen onze strategie voor duurzame mobiliteit”.

In zijn bijdrage in de provinciale Statenvergadering licht Andries Tijssens dit nader toe aan de hand van een analogie: “Onze provincie omvat het hart van de Metropoolregio Amsterdam. En ook al klopt ons provinciale hart in Haarlem, Amsterdam is het kloppend hart van ons hele land. En bij een hart op leeftijd is het van belang om te zorgen dat de boel niet dichtslibt. De aanleg van een regionaal tram- en metro- netwerk is de levensreddende bypass voor het vastlopende wegverkeer. De traditionele bus levert weliswaar een veel groter oplossend vermogen dan de personenauto, ze maakt wel gebruik van hetzelfde asfalt. En is dus onderdeel van het verkeersinfarct. Dat over nut en noodzaak.

U weet dat D66 een groot voorstander is van burgerparticipatie. Maar, om even in de analogie te blijven: Er is meer ruimte om mee te denken in het revalidatieproces dan bij de bypassoperatie zelf. Op dit moment moeten we een besluit nemen en deze operatie niet vertragen.

Net als bij de ontwikkeling van het stroomlijnnetwerk in onze OV-Visie, is ook hier sprake van een noodzakelijke tweede slag. Bereikbaarheid van de knooppunten en haltes van stroomlijnen van bijvoorbeeld deze Uithoornlijn door aanvullende lijnen, deelfietssystemen, parkeeroplossingen en fijnmazige OV oplossingen. Dat is de weg naar voren. Voor zulke aanvullende vormen van mobiliteit in de MRA kunnen we ons voordeel doen  met  een actieve burgerij. Vanzelfsprekend worden de mensen dan weer betrokken om de beste uitvoering van deze noodzakelijke verbetering te bereiken.

Want we willen allemaal een gezond hart EN warme voeten.”