zaterdag 11 februari 2017

D66 brengt Valentijn naar vrijwilligers

Rond Valentijnsdag 14 februari zet D66  vrijwilligers in het zonnetje. D66’ers bieden taarten aan als teken van waardering.  Vrijwilligers zetten zich vaak belangeloos – maar niet vrijblijvend – in voor essentiële dingen in onze maatschappij. Jaarlijks besteed D66 daar aandacht aan. Dit jaar al weer voor de 26e keer.

Repair Café’s

Duurzaamheid en klimaatverandering zijn de uitdagingen van deze tijd. Overheden zijn daar mee bezig. D66 Noord-Holland richt zich daarin op het streven naar een circulaire economie: dat betekent hergebruik van grondstoffen. Voorkomen dat je iets weggooit is natuurlijk nog beter! En dat is precies het motto van Repair Café’s: Weggooien? Mooi niet! De community die ontstaan is vanuit deze gedachte is inmiddels een wereldwijde beweging. Voor D66 Noord-Holland reden om de repair café’s dit jaar in het zonnetje te zetten.

Meer informatie over de Repair Café’s is te vinden op de website repaircafe.org. Repair Café is een initiatief van Martine Postma en is in zeven jaar uitgegroeid tot een wereldwijde community.

Repair Café Blaricum

De vrijwilligers van Repair Café Blaricum hebben op zaterdagochtend 11 februari een grote Valentijnstaart van Claudia Weemhoff, Statenlid Noord-Holland en Carin Franken, Fractievoorzitter Blaricum ontvangen. “Geweldig dat vrijwilligers in Blaricum, Laren en Eemnes repair café’s zijn gestart en draaiende houden,” vindt Claudia Weemhoff, Statenlid voor D66 in Noord-Holland, “zo maken we samen onze wereld duurzamer, en ontmoeten we elkaar in de wijk.”

Claudia Weemhoff en Carin Francken brengen Valentijn naar vrijwilligers

In de BEL-gemeenten organiseert de Stichting Repair Café’s de BEL (ondersteund door Versa Welzijn) maandelijks reparatiebijeenkomsten in Blaricum, Eemnes en Laren. De Stichting draait geheel op vrijwilligers.

Vrijwilligerswerk

Voor duurzaam denken en doen hebben mensen vaak een klein duwtje in de rug nodig. “De vrijwilligers van de repair café’s zorgen voor dit duwtje door in hun buurt reparaties aan te bieden en mensen ervan bewust te maken dat weggooien niet hoeft,” aldus Ilse Zaal: “Geweldig dat dit  overal in Noord-Holland gebeurt! Ook om duurzamer te gaan leven is vrijwilligerswerk heel belangrijk”

Repair Café Diemen

De stichting Duurzaam Dorp Diemen organiseert Repair Café’s in Diemen. Suzanne Klaassen, Statenlid van D66 Noord-Holland, verrast hier vanmiddag samen met Kai de Haan, fractievoorzitter van D66 Diemen, de vrijwilligers.

Repair Café Bindelwijk

In Ouderkerk ad Amstel wordt er regelmatig een repair café gehouden in de sporthal. Daar deelden Amélie Strens, Statenlid Noord-Holland en Marian van der Weele, wethouder Ouder-Amstel, taart uit aan de vrijwilligers.

Amélie Strens en Marian van de Weele brengen Valentijn naar vrijwilligers

Energie & Repair Cafés Haarlemmermeer

In Zwanenburg ontvingen de vrijwilligers van Energie & Repair Café Zwanenburg op Valentijnsdag een taart uit handen van Hein Struben. In de Haarlemmermeer worden er niet alleen electrische apparaten en kleding gerepareerd, maar is er ook een informatiemarkt over duurzame toepassingen. Heel interessant!

Hein Struben brengt taart in Zwanenburg

Repair Café Amsterdam Slotervaart

In Amsterdam Nieuw-West wordt elke vrijdagochtend een Repair Café georganiseerd. Gedeputeerde Joke Geldhof en lid van het dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West Ronald Mauer deelden taart uit aan de vrijwilligers van het café.

Joke Geldhof en Ronald Mauer op bezoek bij Repair Café Slotervaart

Repair Café Tuindorp Oostzaan

In Tuindorp Oostzaan (Amsterdam-Noord) organiseren vrijwilligers elke zaterdagochtend een repair café in Huis van de Wijk “De Evenaar”. Statenlid Andries Tijssen deelde taart uit en ging in gesprek met de vrijwilligers.

Statenlid Andries Tijssens bracht in februari 2017 Valentijnstaart naar de vrijwilligers van Repair Café Tuindorp Oostzaan

Ook andere vrijwilligers dan die van de repair café’s werden in Noord-Holland door lokale afdelingen verrast met een taart dit jaar:

Amsterdam

D66 Amsterdam West heeft de Koepelvereniging van het GWL-terrein in het zonnetje gezet. Deze organisatie bestaat uit vertegenwoordigers van de VvE’s en de huurdersverenigingen van de verschillende huizenblokken en woningbouwverenigingen. Zij bewaakt het duurzame karakter van de stad en is het aanspreekpunt voor het stadsdeel.