woensdag 1 maart 2017

De kust beschermen: rust hier, reuring daar

Het eens worden over wat er waar op het strand kan gebeuren is de insteek van de nieuwe zoneringskaart van de Noord-Hollandse kust. De natuurorganisaties presenteerden hem onlangs aan de provinciale politici. De zoneringskaart geeft aan waar recreatie en activiteiten passen en laat op andere plaatsen waar nodig de natuur met rust en het landschap intact.

Genieten op het strand

Genieten op het strand, dat doet gedeputeerde Joke Geldhof graag, net als vele anderen. Daarom zet zij zich graag in voor bescherming van onze mooie kust. Lees hier haar weblog over dit onderwerp op de website van de Provincie Noord-Holland.

En het blijft echt niet bij mooie woorden, want onlangs ondertekende ook de Provincie Noord-Holland het Kustpact.  Hierin spreken alle betrokken overheden en organisaties af om de kust beter te gaan beschermen en te zorgen voor een goede balans tussen ‘rust en reuring’.

Strand bij Bloemendaal

De volgende stap is meteen gezet: Op 27 februari presenteerden de natuurbeheerders tijdens de provinciale commissievergadering RWW aan gedeputeerde Geldhof de zoneringskaart voor Noord-Holland. Hierin leggen ze een visie neer voor bescherming van de Noord-Hollandse kust. Deze is gebaseerd op het huidige gebruik van de kust met ruimte voor activiteiten van mensen. maar ook voor het unieke kustlandschap en de bijbehorende natuur. Dit is een prima uitgangspunt om met alle partijen verdere afspraken te maken.

27 februari 2017

Natuurorganisaties overhandigen zoneringskaart kust aan gedeputeerde Geldhof en commissievoorzitter De Wit

Zandvoort aan Zee