maandag 10 juli 2017

Gezocht: stagiair communicatie & ledenbinding

Het regiobestuur van D66 Noord-Holland zoekt een stagiair campagne/communicatie & ledenbinding/werving (januari t/m maart 2018).

Het D66 Regiobestuur Noord-Holland ondersteunt de politieke fractie Noord-Holland en is de schakel tussen het Landelijk Bureau in Den Haag en 40+ lokale afdelingen in de provincie. D66 Noord-Holland heeft een kwart van het totale landelijke ledenaantal van D66.

De stage is fulltime/40 uur per week en de werkzaamheden zijn flexibel in te delen, ook ’s avonds en in de weekenden. Ook de werkplekken zijn flexibel; indien gewenst kan de stagiair een mobiele kantoorplek krijgen op het fractiehuis Noord-Holland, Paviljoenslaan 7-9 in Haarlem en een laptop. Deze stage is op HBO/academisch niveau en een OV-kaart voor studenten is een vereiste. Het D66 Regiobestuur Noord-Holland biedt deze stage aan in de periode januari t/m maart 2018 ter ondersteuning van de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. De stagevergoeding is conform de landelijke vergoeding voor stagiaires van D66. Lidmaatschap van D66 of de Jonge Democraten is een pré, maar niet vereist. Leden van andere politieke partijen en hun jongerenafdelingen worden uitgesloten van de sollicitatieprocedure vanwege de vertrouwelijkheid van deze stage.

Vragen of direct solliciteren? Stuur je motivatiebrief en CV naar Klaus van den Berg, bestuurslid campagne/communicatie & ledenbinding/werving D66 Noord-Holland, k.vandenberg@d66noordholland.nl.

Taak 1: Campagne/communicatie

De stagiair beschikt over organisatorisch talent. Hij heeft aantoonbare ervaring of affiniteit met communicatie en marketing en is creatief. Bestuurlijke ervaring is niet vereist.

Voor vrijwel elke activiteit is publiciteit noodzakelijk. Naast het bestuurslid campagne/communicatie & Ledenbinding/werving is de stagiair de schakel in de interne en externe communicatieketen. Hij draagt zorg voor de (permanente) campagne. Te denken valt aan: doelgroepenonderzoek, social media, websites, miniadvertenties, lokale televisie, vrije publiciteit, plaatselijk publicatieborden, nieuwsbrief, enz. De uitdaging voor de komende jaren is het verder uitbouwen van de reeds in gang gezette ontwikkelingen zoals het ontwikkelen van een permanente campagne.

Taken, verantwoordelijkheden, en resultaatgebieden

• Is mede-verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie: inhoud, (huis)stijl, opbouw, vorm, passend bij de doelgroep;
  • Optimaliseert de effectiviteit van de communicatie bijv. door middel van doelgroepenonderzoek;
  • Is het aanspreekpunt voor de media en de vereniging met betrekking tot communicatie en is daarmee woordvoerder van het bestuur;
  • Signaleert (communicatie)problemen en kan het communicatie- en imagoschade voorkomen;
  • Stemt proactief af met het landelijk bestuurslid campagne & communicatie bij issues die mogelijk regionale of landelijke publiciteit genereren.
  • Denkt met de bestuursleden mee over communicatie;
  • Onderhoudt een groot netwerk;
  • Handelt proactief;
  • Enthousiasmeert vrijwilligers en kan hen effectief aansturen;

Taak 2: Ledenbinding/werving

De stagiair beschikt over een actieve, resultaatgerichte en ondernemende instelling. Hij heeft het vermogen zijn daadkracht te gebruiken ten voordele van D66.

De stagiair neemt de verantwoordelijkheid voor het behoud en de aanwinst van (nieuwe) leden. Hij stimuleert en (mede)organiseert activiteiten om leden te werven en te behouden. Hij zoekt de samenwerking met andere bestuursleden en zal vooral samenwerken met de bestuursleden van Talentontwikkeling & Opleiding, de politiek secretaris en het bestuurslid Campagne/communicatie & Ledenbinding/werving.

Taken, verantwoordelijkheden, en resultaatgebieden

• Analyseert ledenmutaties, deelt trends met evenknieën en onderneemt innovatieve initiatieven om de ledenwerving- en binding te beïnvloeden;
  • Handelt proactief door (nieuwe) leden te betrekken bij de partij;
  • Zorgt voor een algemene verwelkomende sfeer op activiteiten binnen de afdeling, bestuur en haar commissies;
  • Aanjager van nieuwe initiatieven en processen voor ledenbinding/-werving;
  • Monitort maatschappelijke ontwikkelingen en herkent kansen in relatie tot het werven en binden van leden;
  • Weet zijn medebestuursleden te enthousiasmeren om nieuwe leden te betrekken;
  • Enthousiasmeert vrijwilligers en kan ze effectief aansturen.
  • Waarborgt een breed palet aan activiteiten en komt op deze manier tegemoet aan de diversiteit in interessegebieden onder de leden;
  • Helpt de drempels te verlagen om lid of actief te worden.