zondag 17 september 2017

Levendig lunch-debat over landbouw in Broek op Langedijk

Op zaterdag 16 september kwamen in Broek op Langedijk D66-ers, bodem-experts en boeren bijeen om te praten over kringlooplandbouw en bodemkwaliteit tijdens een duurzame lunch.

De ambitie van D66 Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot is om te komen tot gezondere voeding en een duurzamere voedselproductie in Nederland. Kernbegrippen zijn daarbij kringlooplandbouw en bodemkwaliteit. Reststromen moeten niet meer weggegooid, maar benut worden. En we moeten stoppen met het verarmen van onze bodem waardoor er waterproblemen ontstaan en ons voedsel minder voedzaam is geworden.

Pius Floris, directeur van Plant Health Cure, maakte duidelijk dat dat aan het systeem ligt waarmee wij onze landbouw reguleren en waarin onze boeren werken. Juist degenen die het anders doen lopen tegen de regelgeving aan. De kennis hoe het anders te doen is wel beschikbaar, maar wordt te weinig benut.

Een interessante discussie volgde. Verandering van het systeem zal tijd vergen en stappen op verschillende niveau’s. D66 staat ervoor om redenerend vanuit gezonde dieren, gezonde planten, een gezonde kringloop én een verdienmodel voor boeren tot een goed landbouwbeleid te komen. De Nederlandse landbouw moet kwalitatief het beste voedsel voor onze inwoners kunnen produceren.

Veel enthousiasme in de zaal voor het najagen van dit ideaal en het uitwerken van concrete stappen daartoe. Wordt vervolgd.

De lunch was mede mogelijk gemaakt door het heerlijke brood van Fermento uit Alkmaar, biologisch en met zorg bereid, en de zuivelproducten van zorgboerderij de Noorderhoeve en Loeigoeie Zuivel. Van de gratis ter beschikking gestelde groenten uit de Oosterdel door zorgtuinderij Oosterheem was heerlijke pompoensoep gemaakt en gegrilde groenten voor op brood.