woensdag 14 februari 2018

D66 Valentijn voor vrijwilligers

Jaarlijks zet D66 – voor het 27e jaar op rij – vrijwilligers in het zonnetje op Valentijnsdag. D66 deelt dit jaar in Noord-Holland onder meer in Zaandam, Diemen, Den Helder, Huizen, Langedijk, Halfweg, Bloemendaal, Castricum, Haarlemmermeer, Heemstede taarten uit om vrijwilligers een hart onder de riem te steken. “Vrijwilligers maken veel mogelijk in de samenleving op allerlei terreinen en ook hier in Amsterdam-Noord,” aldus Ilse Zaal, fractievoorzitter: “Het is goed om daar jaarlijks bij stil te staan en de vrijwilligers te ontmoeten.”

Wie ontvingen dit jaar een Valentijn van D66?

Stoomgemaal Halfweg

Het Stoomgemaal Halfweg is het oudste en grootste nog werkende schepradstoomgemaal ter wereld. Het is aangelegd voor de droogmaking van de Haarlemmermeer in 1852 en is in bedrijf geweest tot 1977. Daarna is het in handen van de Stichting Vrienden Stoomgemaal Halfweg. Deze onderhouden het gemaal zodat hij nog steeds bedrijfsvaardig is en enkele keren per jaar voor het publiek onder stoom kan draaien. Zowel de exploitatie van het museum als het onderhoud van het gemaal wordt door vrijwilligers gedaan. Het Museum Stoomgemaal Halfweg viert in 2018 haar 40-jarig jubileum.  “Geweldig dat vrijwilligers het Stoomgemaal uit 1852 draaiende houden,” vindt Suzanne Klaassen, Statenlid, “zo behouden we ons erfgoed voor de toekomst.”

Zaanse Energie Kooperatie

De Z.E.K. realiseert met vrijwilligers duurzaamheidsprojecten zoals de zonnepanelen op het dak van een zorgboerderij in Assendelft. Statenlid Tom Buijtendorp reikte er een Valentijnstaart uit en bedankte hen voor hun doorzettingsvermogen en bijdrage aan de energietransitie.

Stichting Bijenvrienden

De Stichting Bijenvrienden zorgt met veel passie voor educatie over (wilde) bijen, plaatst insectenhotels op schoolpleinen, verspreid zaaigoed, geeft cursussen jeugdimkeren en ontplooit nog meer initiatieven om het belang van bijen aan de jeugd over te brengen. De Stichting wordt getrokken door Pim Lemmers, Mak van Lit en Jan Kroezen.

Tuin van Kapitein Rommel

In de tuin van Kapitein Rommel in Castricum kun je van natuur genieten en mensen ontmoeten door de inzet van de vrijwilligers van de Stichting die de tuin beheert. Er worden educatieve en sociale activiteiten georganiseerd voor jong en oud. Fijn dat vrijwilligers zo’n plek in het dorp in stand houden.

Bewonersvereniging RXL

Na de brand in één van de studentenflats aan de Rode Kruislaan in Diemen stond het bestuur van RXL klaar voor de studenten en regelde o.a. kleding en elektronica. Prachtig hoe ze de ondersteuning georganiseerd hebben!

De Klimop en de Zevenster

En in Haarlemmermeer ontvingen de leerkrachten en kinderen van De Klimop en de Zevenster een valentijnstaart voor hun project “deuren open”. Lees hier meer