maandag 28 mei 2018

Duurzaam OV is win-win

Alleen met goede mobiliteit en bereikbaarheid bieden we onze inwoners alle mogelijkheden om te kunnen werken, leren, voorzieningen bereiken en te kunnen ontspannen. Alleen zo kunnen we mee blijven dingen met concurrerende Europese steden en werkgelegenheid aantrekken. De zorg voor openbaar vervoer, provinciale wegen, vaarwegen en fietspaden is een kerntaak van de provincie. D66 zet primair in op innovatie en slimmere oplossingen. Meer asfalt is dus niet de oplossing, beter openbaar vervoer en fietsen heeft bij ons prioriteit.

Werkbezoek

Daarom was een werkbezoek bij de grootste zero-emissie busvloot van Connexxion bij Schiphol een grote wens van provinciale woordvoerders. Goed om op de hoogte gesteld te worden van de uitdagingen van dit project en het met eigen ogen te zien. D66 vertegenwoordigers van Noord-Holland, Flevoland, Zuid-Holland, de Vervoerregio en de thema-afdeling Ruimte en Mobiliteit bezochten op 25 mei de locatie Schiphol-Noord.

Bart Schmeink, CEO van Connexxion/Transdev Nederland, zette uiteen hoe snel de mobiliteit in Nederland aan het veranderen is – en niet alleen hier. In grote steden over de hele wereld zie je dat meer dan 50% van de vervoersbeweging met openbaar vervoer of fiets is. De auto kan de stad niet meer in (of parkeren is heel duur). Amelie Strens, woordvoerder ruimte van D66 Noord-Holland, ziet ook “dat de beperkte ruimte in de steden vraagt om andere, schone mobiliteitsoplossingen, die aansluiten op de wensen van de inwoners”.

Theo Fambach, Tiko Smetsers, Amelie Strens, Jan-Bert Vroege, Conny van Stralen, Ton van Rijnberk, Andries Tijssens

Mobiliteit = technologie

In de hele wereld gaan de veranderingen heel snel op dit gebied. Openbaar vervoer wordt mobiliteit. Verschillende vormen van mobiliteit worden gecombineerd. Mobiliteit wordt technologie. Het vervoermiddel hoef je niet in bezit te hebben. De reiziger wil vervoer op maat. Stap voor stap moeten we de manier waarop we vervoer organiseren veranderen. Ton van Rijnberk, woordvoerder mobiliteit van D66 Zuid-Holland ziet de eerste stappen: “Doelgroepenvervoer van de gemeente en openbaar vervoer kunnen goed gecombineerd worden. Dit zorgt niet alleen voor meer efficiency en flexibiliteit, maar ook voor professionalisering.”

Duurzaamheid is een vereiste, maar de transitie naar zero-emissie openbaar vervoer gaat niet ineens. Onlangs startte Connexxion in Amstel-Meerlanden ineens met 100 elektrische bussen. Dit hoge aantal was een gigantisch logistiek en ruimtelijk project. Het was een grote uitdaging volgens Eric Bavelaar, regiodirecteur, maar is goed gelukt. Gaandeweg doorverbeteren is nodig en gaat nog jaren duren voor een optimale situatie: Aspecten daarbij zijn bijvoorbeeld de betrouwbaarheid, door-ontwikkelen batterijtypen, omgaan met beperkte actieradius, ervaring opdoen met temperatuurwisselingen, laadlocaties op strategische plekken realiseren, laadkracht beschikbaar hebben, standaardisatie van laadsystemen, energiemanagement, elektro-planning van de dienstregeling.

Er zijn nog veel meer uitdagingen voor het integreren van al onze openbaar vervoer systemen zelf, en het voor- en natransport met fiets of benenwagen. Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland: “Connexxion en D66 zitten op 1 lijn in het streven naar vraaggericht en overal beschikbaar duurzaam openbaar vervoer in een goed afgewogen maatschappelijke kosten en batenanalyse. Daar moet hard aan getrokken worden om zowel de bereikbaarheid van onze steden als van ons platteland in stand te houden met verschillende soorten innovaties”.

Elektrisch = fijn

Elektrische bussen blijken ook leuk te zijn voor chauffeurs. Ze rijden comfortabel en door minder remacties is dat ook zo voor de passagiers. Chauffeurs moeten wel goed opletten. Voor de batterij geldt: leeg = leeg. Dat kan “range anxiety” geven. Voor de chauffeurs is de uitdaging om energie-zuinig te rijden en op de SOC te letten (State of charge).

Tijdens het werkbezoek horen we alles over depotladen (deep charging) en snelladen (opportunity charging). Met groene stroom natuurlijk. Er rijden nu 100 elektrische bussen rond Schiphol! Dat zijn 30.000 km per dag zero-emissie en stillere bussen.

De motor van een elektrische bus maakt (bijna) geen geluid. Daardoor hoort de passagier andere geluiden: meer rijgeluid! Mensen denken dat de bus dan harder rijdt of ervaren hem als ruimer. En fietsers horen de bus minder snel aan komen rijden. Daarom heeft hij voor de veiligheid nu ook een trambel. Dat klinkt vriendelijker dan een claxon.

Er zijn nog meer voordelen volgens Connexxion. Het onderhoud van elektrische motoren blijkt makkelijker, al moet de werkplaats wel eerst aangepast worden op high-voltage. Door minder rembewegingen is er minder slijtage. En naast meer rijcomfort natuurlijk geen vieze uitstoot. En wie wil er nou niet reizen in een soepele en stille elektrische bus?