woensdag 17 februari 2021

Inspirerende ontmoetingen op Valentijnsdag

Sinds 1991 zet D66 jaarlijks vrijwilligers in het zonnetje op Valentijnsdag. Vrijwilligers laten de maatschappij op rolletjes draaien in verenigingen, zijn aanvullend in de zorg, ondersteunend in het sociaal domein, maatschappelijk geëngageerd voor natuur & klimaat, of ze realiseren leuke evenementen voor veel mensen.

D66 hield dit jaar in Noord-Holland valentijnsacties in onder meer in Alkmaar, Amsterdam, Beverwijk, Bloemendaal, Den Helder, Haarlemmermeer, Landsmeer, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. Daar werd een taart aangeboden of er was een andere attentie om vrijwilligers een hart onder de riem te steken.  Ook in Dalfsen, Groningen, Hoogezand, Kampen, Oegstgeest en Schiedam werd Valentijnsdag met vrijwilligers gevierd.

“Vrijwilligers maken veel mogelijk in de samenleving op allerlei terreinen,” aldus Amélie Strens, fractievoorzitter: “Het is goed om daar jaarlijks bij stil te staan en de vrijwilligers te ontmoeten.” Ook dit jaar hadden D66-ers weer leuke ontmoetingen op veilige afstand – al waren het er door de Covid-beperkingen minder dan gebruikelijk en soms op een alternatieve manier: In Purmerend ontvingen alle leerkrachten van de basisscholen dit jaar een kratje met fruit.

D66 Velsen reikt de taart graag uit aan een persoon of organisatie die een bijzondere bijdrage levert aan een mooier Velsen. Dit jaar ging de taart naar Seafood Parlevliet, die niet alleen vis verkopen, maar ook voedselbanken in de regio bevoorraden. Els Zorgdrager ging dit jaar alleen op stap vanwege de coronamaatregelen. De rest van de fractie was digitaal aanwezig via Zoom.

De vrijwilligers van de “Soepfiets” zijn in het zonnetje gezet met een Valentijnstaart door D66 Den Helder. De Soepfiets van het Leger des Heils rijdt één avond per week langs verschillende locaties in Den Helder en biedt dak–en thuislozen een warme kop soep, brood en zo nodig een gesprek.

In Landsmeer was dit jaar de bibliotheek de Valentijn voor D66.  Zij hebben afgelopen jaar steeds een manier gevonden om mensen ondanks de sluiting aan het lezen te houden met bijvoorbeeld verrassingstassen.

In Alkmaar was er op de Valentijnszondag een attentie voor de mensen van de prikstraat en de vaccinatielocatie en op maandag taart voor de vrijwilligers van het bestuur van de studievereniging BLF

In Bloemendaal was er een taart voor de vrijwilligers van Welzijn Bloemendaal die een thuisbezoek brengen aan alle inwoners boven de 80 jaar, die nog zelfstandig wonen. In Beverwijk werden de medewerkers van het hospice in het zonnetje gezet en in Zandvoort de vrijwilligers van het PlusPunt. In Amsterdam-Zuid was er een verrassing voor de vrijwilligers van de culturele apotheek.

#D66Valentijn