zondag 24 oktober 2021

D66 op bezoek bij The Farm Kitchen: zij laten zien dat het kan!

Dinsdag 19 oktober. Het weer past bij de tijd van het jaar. Zo ook de kleurrijke gerechten op het menu van The Farm Kitchen. Tijd  voor een werkbezoek aan dit concept dat aansluit bij de voedselvisie van de provincie Noord Holland.

We, Marieke Haaker actief voor D66 Haarlemmermeer en Arja Kapitein D66 Statenlid Noord Holland (beiden lid van de provinciale D66 werkgroep Landbouw), worden getrakteerd op een heerlijk rood drankje, gemaakt van 100 gram verse groenten. Het drankje dankt zijn prachtige kleur aan de rode bieten die volgens Jonathan Karpothios juist op dit moment van het jaar bordenvol sap zitten.

Jonathan Karpatios en Xander Meijer zijn de oprichters van The Farm Kitchen. Een bijzonder concept dat prachtig aansluit bij een aantal uitdagingen van onze tijd. Hun uiteindelijke doel is de zorg voor de bodem. Want een goede bodem, zorgt voor goed voedsel. En goed voedsel zorgt voor gezonde, energieke en blije mensen. En Jonathan ziet daarbij de kok als de sleutel. De sleutel die zorgt voor de verbinding tussen de vanuit het hart werkende boer én de burger die op zoek is naar vitaal en lekker voedsel.

Lijkt op de Voedselvisie in de praktijk

Het concept van The Farm Kitchen raakt bijna alle punten van de voedselvisie van de provincie Noord Holland. The Farm Kitchen verbindt zich namelijk met een aantal lokale boeren. Deze boeren worden gestimuleerd om op een deel van hun land niet één gewas maar meerdere groentes te verbouwen. Uiteraard met aandacht en respect voor de grond. Deze groentes staan dus ’s ochtends op het land en liggen nog diezelfde middag bij The Farm Kitchen op jouw bord. Met minimale kilometers en een eerlijke prijs voor de boer. En blijft er aan het einde van de dag eten over dan komt het via compostering gewoon weer op het land van diezelfde boer terecht.

Kortom een korte keten, seizoensgebonden gezond eten, regeneratieve en kringloop landbouw in een. (tekst gaat verder onder de foto.)

Meer weten of ook ervaren?

Het is een genoegen om het enthousiasme en de energie van Xander en Jonathan terug te vinden in dit prachtige concept en deze heerlijke gerechten. Wil je meer weten of er eten? Je vind The Farm Kitchen in het Pharos gebouw in Hoofddorp. Recht tegenover het station.

Wil je meer weten over de Voedselvise van onze provincie NH of iets melden aan onze fractie, neem dan contact op met Arja Kapitein.