dinsdag 16 november 2021

D66 pleit voor verbinding in provinciale Algemene Beschouwingen 2021

Op 8 november 2021 zijn de provinciale staten van Noord Holland in hybride vorm bijeengekomen. Tijdens de vergadering stond de provinciale begroting voor Noord-Holland in 2022 centraal. Namens D66 heeft fractievoorzitter Amélie Strens de algemene beschouwingen uitgesproken. Bovendien heeft de fractie daarbij verschillende moties mede ingediend op essentiële thema’s als verduurzaming, mobiliteit en wonen.

Inclusieve transitie

Ook de provincie Noord-Holland staat voor belangrijke transities om een gezonde en duurzame toekomst voor de volgende generatie te garanderen. Voor D66 is het essentieel dat in het provinciale beleid omtrent deze belangrijke transities het sociale aspect centraal blijft staan. Namens D66 benadrukte Strens daarom het belang om te blijven zoeken naar verbinding, te luisteren naar elkaar en op zoek te gaan naar verhalen. De transitie zal immers samen moeten worden gemaakt. Fractievoorzitter Strens onderstreepte het belang van deze transitie, ook in Noord-Holland.  ‘’D66 wilt dat we tempo maken. Hoewel Europa en het Rijk als eerste aan zet zijn, moet de provincie in de startblokken staan om te beginnen als er een beroep op ons wordt gedaan. Daarom hebben wij al eerder dit jaar samen met GroenLinks de motie ‘Voorbereiden op 55% CO2 reductie’ ingediend’’.

Innovatie en uitdagingen

Bij een transitie hoort bovendien innovatie. D66 diende daarom een motie mede in die innovatie in de bloembollensector stimuleert en ondersteunt. Deze aangenomen motie is een belangrijke stap in het beeld van D66, waar natuur en landbouw steeds meer hand in hand kunnen gaan. Bovendien hoort bij de transitie naar een gezonde leefomgeving een sluitend fietsnetwerk. Daarvoor zullen we soms ook het water over moeten. De Provinciale Staten namen gister een motie aan, mede ingediend door D66, waarin de veerponten bij Ilpendam en Spaarndam de komende 5 jaar in de vaart blijven en bovendien wordt gestreefd naar een permanente oplossing. Tot slot liggen er ook op het thema wonen grote uitdagingen voor de provincie. De provincie Noord-Holland moet en kan een rol spelen in de oplossingen van het woningtekort. D66 kijkt daarom uit naar de verdere uitwerkingen van de ideeën in het Masterplan Wonen.