dinsdag 14 december 2021

D66 breekt een lans voor lelijk erfgoed in Noord-Holland

Het fossiele tijdperk komt sputterend tot een einde. Nederland staat aan de vooravond van de energietransitie. Hier zullen steeds meer oude gebouwen uit het fossiele tijdwerk onbruikbaar worden. Kolenopslagplaatsen, benzinetanks of fabrieksterreinen. Het zijn niet de eerste gebouwen waar men aan denkt bij het woord erfgoed, omdat het over algemeen lelijk gevonden wordt. Toch hield Statenlid Emre Kanik van D66 in de provincie een hartstochtelijk pleidooi om dit erfgoed van de toekomst te beschermen.

Lelijk erfgoed als succesformule

Verschillende voorbeelden uit het verleden hebben al aangetoond dat oude fabrieksterreinen en olie-opslagen succesvol kunnen een nieuwe bestemming kunnen krijgen en worden hergebruikt.  Zo is het Hembrugterrein in Zaanstad een goed voorbeeld van hoe oude terreinen kan samengaan met nieuwe cultuur. Toffe festivals, inspirerende exposities en een goede herinnering aan onze klimaattransitie.

Erfgoed-inclusief bouwen

Het behoud van fossiel erfgoed kan worden gecombineerd met de transformatie van industriële gebieden naar woningbouw. Daarom pleit D66 voor erfgoed-inclusief bouwen. Door delen van oude industrie te hergebruiken, kan tussen nieuwe woningbouw ruimte worden gegeven voor cultuur, historie en recreatie. Statenlid Kanik: ‘’Onze kleinkinderen zullen niet begrijpen waarom onze generaties zo lang zijn doorgegaan met het gebruik van fossiele brandstoffen, terwijl duidelijk was hoe destructief het voor de planeet was. Fossiel erfgoed vertelt dat verhaal en maakt het tastbaar. Als we het tenminste behouden’’.