donderdag 3 februari 2022

D66 kijkt terug op succesvol Webinar over Waardevolle Groei

Afgelopen woensdag organiseerde D66 Noord-Holland samen met D66 Haarlemmermeer een webinar over waardevolle groei en de uitdagingen van de circulaire economie. De provincie Noord-Holland heeft zich ten doel gesteld om in het jaar 2050 volledig circulair te zijn. In 2030 wil de provincie halverwege deze ambitie zijn. Welke stappen moeten hiertoe worden gezet? Hoe kom je nu van wegwerpen naar hergebruik? Hoe kan je circulair bouwen? Hoe kunnen we het voedselsysteem duurzamer maken? Drie ondernemers uit Haarlemmermeer namen ons mee in wat er al gedaan wordt en gingen in gesprek over wat nog nodig en mogelijk is.

Diederik Notenboom, Meerlanden

Diederik Notenboom is strategisch adviseur bij Meerlanden. Hij nam ons mee in de toekomst van afvalscheiding, de rol van bedrijven en gemeenten. ‘Samen sneller circulair’ – hoe doe je dat? Bijvoorbeeld in ons voedselsysteem: wist je dat maar 5% van het voedsel dat we eten binnen de Provincie NH ook daadwerkelijk in onze provincie geproduceerd wordt? En dat elke maaltijd op ons bord gemiddeld 30.000 kilometer heeft afgelegd? Meerlanden maakt van groenten, fruit en tuinafval nieuwe producten: groengas, compost, CO2, water en Citrus brandstof. Huisraad krijgt een tweede leven via de kringloop, elektronische afval wordt hergebruikt en draagt ook bij aan de (sociale) arbeidsparticipatie.

Jonathan Karpathios, the Farm Kitchen

Jonathan Karpathios van The Farm Kitchen timmert bevlogen aan de weg om ervoor te zorgen dat goed en gezond eten rechtstreeks van onze plaatselijke boeren op ons bord beland. Volgens Jonathan begint het allemaal bij kennis en bewustwording. Bewustwording over wat voedsel doet met je gezondheid, bewustwording over de smaken en waarde van rechtstreeks van het land eten.

Ingeborg de Jong, Timpaan

Ingeborg de Jong van Timpaan liet ons zien dat zij als ondernemer in de bouwsector juist uitgedaagd wil worden en dat gemeenten kunnen helpen om scherpe voorwaarden te stellen aan de duurzaamheid bij bouwprojecten. ‘Kleine dingen kan je alleen doen, samen kan je grote dingen bereiken’!

De avond werd afgesloten met een bijdrage van Kiki van Hagen, D66 Tweede Kamerlid, met portefeuilles ‘Circulaire economie’ en ‘Milieu’. Zij vertelde dat ook ‘Den Haag’ nog veel kan bijdragen aan een circulaire toekomst, bijvoorbeeld door betere regels te stellen over afvalscheiding, iets waarvoor zij zich sterk maakt. Het volgende D-café/webinar ‘Werken en Leren’, vindt plaats op 2 maart.