donderdag 17 februari 2022

D66 botst met VVD over verkeersveiligheid op N203

De N203 tussen Castricum en Uitgeest is één van de gevaarlijkste stukken N-weg van Noord-Holland. De afgelopen tijd gebeurden er meerdere ongevallen. Onlangs vielen nog vier gewonden, nadat een auto van de weghelft was geraakt, waarop een frontale botsing volgde. Bij de behandeling van onder andere de provinciale begroting voor infrastructuur in de commissie Mobiliteit en Bereikbaarheid kwam de weg ter sprake. Namens D66 pleitte Marcel Steeman voor een directe verbetering van de veiligheid van de weg, maar botste hierover met de VVD.

Oplossingen noodzakelijk

De N203 tussen Castricum en Uitgeest staat al jaren bekend als een gevaarlijk traject. De maximumsnelheid is 80 km/h, maar de weg is betrekkelijk smal en het fietspad ligt vrijwel direct naast de weg. Voor bestuurders die de weg niet kennen, zit een ongeluk daarom in een klein hoekje. Vrijwel alle partijen in de commissie waren het er dan ook over eens dat de weg onveilig is wanneer er 80 km/h wordt gereden. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar voor het probleem, zoals LED-lichten, een voelbare middenstreep en iets meer ruimte tussen de banen.

Nu al verlaging maximum snelheid

Deze oplossingen vragen echter tijd. Terwijl die tijd juist schaars is, gezien het aantal ongelukken zich snel blijft opstapelen. Daarom stelde statenlid Marcel Steeman nu al een verlaging van de maximumsnelheid op de weg voor in de commissie, naar 60 km/h. Hij botste hierover met de VVD, die de doorstroming op de weg even belangrijk als veiligheid acht. In reactie hierop onderbrak Steeman vervolgens zijn inbreng voor 60 seconden tijdens het debat. ‘Dit aantal seconden reistijdwinst is voor de VVD blijkbaar belangrijker dan de verkeersveiligheid’. Steeman benadrukte dat D66 tijdens de aanstaande Provinciale Statenvergadering terug zal komen op het onderwerp: ‘Het kan niet zo zijn dit onbenullige reistijdverschil belangrijker is dan de verkeersveiligheid op de N203’.