donderdag 10 maart 2022

D66 stelt vragen over Russische diensten en contracten in de Provincie Noord-Holland

Sinds de start van de oorlog in Oekraïne, is de roep om scherpe sancties luid. Immers, de Russische invasie is een flagrante schending van de soevereiniteit van democratische, Europese land Oekraïne. Statenleden Arja Kapitein en Sijmen Mülder stelden vragen over Russische diensten en contracten in de Provincie Noord-Holland, om zo ook duidelijk te krijgen of de Provincie kan bijdragen in de sancties.

Onderzoek

Na een onderzoek van Follow the Money hebben verschillende gemeenten en waterschappen al onderzocht hoe energiecontracten met Gazprom kunnen worden opgezegd. Echter, onduidelijk is vooralsnog ofwel de Provincie Noord-Holland dergelijke contracten heeft. Bovendien is onduidelijk welke diensten en producten de Provincie Noord-Holland gebruikt of afneemt, die verbonden zijn aan de Russische staat.

Cybersecurity

Tot slot benadrukt de invasie het belang van een gedegen cybersecurity programma. Immers, de Provincie beheert essentiële infrastructurele punten zoals grote bruggen. Zodoende benadrukt D66 het belang van een goed onderhouden cybersysteem. Daarbij vroegen statenleden Kapitein en Mülder de gedeputeerde de situatie nauwlettend te volgen.

Vragen

Naar aanleiding van de omstandigheden in Oekraïne en in het licht van de gemeenschappelijke inspanningen om Poetins gevaarlijke oorlogshandelingen te stoppen, stelt D66 Noord-Holland de volgende vragen.

• Heeft de Provincie Noord-Holland in haar bedrijfsvoering (in brede zin: Software, Consultancy-projecten, wagenpark, etc.) contracten met bedrijven die in Russische handen zijn of gevestigd zijn in de Russische Federatie?
  • Heeft de gedeputeerde paraat in hoeverre de Provincie Noord-Holland energie afneemt van Russische energieleveranciers zoals Gazprom.
  • Mochten er contracten zijn met bedrijven uit de Russische Federatie of die gevestigd zijn in Rusland, is de Provincie Noord-Holland dan bij machte deze diensten / producten te vervangen?
  • Mochten er contracten zijn met bedrijven uit de Russische Federatie of die gevestigd zijn in Rusland, is de Provincie Noord-Holland dan in de juridische positie deze contracten op te zeggen?