woensdag 23 maart 2022

D66 Noord-Holland brengt bezoek aan Oost-Waterland

Afgelopen vrijdag heeft Stichting Behoud Waterland de fractie van D66 Noord-Holland rondgeleid in Oost-Waterland tijdens een werkbezoek. Een belangrijk bezoek, gezien in het gebied verschillende problemen samenkomen waar de fractieleden, elk vanuit een eigen portefeuille, in de Provinciale Staten aan werken.

Bijzonder Provinciaal Landschap

Waterland-Oost is een prachtig en bijzonder Noord-Hollands gebied onder de rook van Amsterdam. Het gebied herbergt een verscheidenheid aan biodiversiteit met onder andere karakteristieke weidevogels als de grutto. Stichting ‘Behoud Waterland’ komt op voor het authentieke landschap, de natuur en het leefklimaat in het gebied.

Uitdagingen

Tegelijkertijd spelen in het gebied grote uitdagingen, in onder andere de realisatie van Natuurnetwerk Nederland (NNN), natuur-inclusieve landbouw en de bescherming van populaties weidevogels. Stichting Behoud Oost-Waterland informeerde de fractie over de stand van zaken omtrent deze uitdagingen en de positie van de stichting ten aanzien van de voortgang.

Averechtse werking

Zo gaat de populatie van de weidevogels in het gebied de afgelopen decennia achteruit. Stichting Behoud Waterland stelt dat het subsidiesysteem voor agrarische bedrijven om de populatie te ondersteunen tijdens de werkzaamheden op het land, juist averechts werkt. De huidige maaicycli, bemesting en vernatting van het land zijn nog niet op orde voor de bescherming van het gebied, aldus de Stichting.

Het bezoek benadrukt voor D66 Noord-Holland het belang van bescherming van weidevogels, de realisatie van NNN en natuur-inclusieve landbouw. Opgaven waar onze fractie aandacht voor blijft vragen in de Provinciale Staten.