Programma regiocongres D66NH

Hieronder vindt u het programma voor de ledenvergadering en het regiocongres van D66 Noord-Holland op 12 oktober 2019. Het regiocongres vindt plaats in de nieuwe vleugel van het provinciehuis aan de Dreef 3 in Haarlem. Parkeren kan onder het gebouw.

OCHTENDPROGRAMMA

9.30-10.00  Inloop

10.00-12.00 Algemene regiovergadering (ARV) voor D66 leden in Johan Remkes zaal op begane grond.

10.00-1200  Workshop democratie & burgerschap, Daniel Boomsma, Mr. Hans van Mierlostichting – Noord-Holland zaal (1.4) op de 1e etage

Deze workshop (doelgroep: leden) staat in het teken van het eindrapport van de staatscommissie parlementair stelsel (commissie Remkes). Over ons parlementair stelsel en de democratische rechtsstaat. De stand van zaken, de toekomstbestendigheid en mogelijkheden voor vernieuwing. Een thematiek die even historisch als actueel is en al sinds de oprichting van D66 van groot belang is voor de partij.

MIDDAGPROGRAMMA

12.00-13.00 Ontvangst voor middagcongres & lunch – Johan Remkeszaal

13.00-14.00 Plenair programma met Jan Terlouw, Tjeerd de Groot.

14.15-15.15  Workshops

Workshop 1 – Voortgang (over Inclusiviteit) – Ina Cornelissen, Toverbaltheater

Doelgroep: leden. Wat is jouw kracht? Waar ben jij goed in? En wat is jouw beperking? Krachten, kwaliteiten en beperkingen; we hebben ze allemaal. Bij het Toverbaltheater maken ze gebruik van deze krachten en kwaliteiten en halen ze het allerbeste uit elkaar naar boven. Samen bereiken ze fantastische en betoverende resultaten waarmee ze jou verbazen! Alle medewerkers zijn anders en iedereen blinkt ergens in uit. Zij kijken naar sterke eigenschappen. Juist die zetten ze in om jou te betoveren!

Workshop 2 – Politiek sturen op geluk – Prof.Dr. Ruut Veenhoven, Erasmus Universiteit, Rotterdam

In deze workshop (doelgroep: raadsleden en wethouders) leert u hoe u als gemeente bijdraagt aan het geluk van uw inwoners. Hoe u invloed kunt hebben op hun welbevinden, vitaliteit en kwaliteit van leven. En als dat zo is, hoe doet u dat dan?
Een groeiend aantal gemeenten ziet dat zij met beleid invloed kan hebben op het geluk van inwoners. Moet de lokale overheid wel sturen op geluk, wat zijn de mogelijkheden en beperkingen daarvan en welke effecten zijn te verwachten?
Na deze workshop bent u geïnspireerd om zich aan te sluiten bij de gemeenten in Nederland, die sturen op geluk. Hoe u als gemeente alles wat u doet kan laten bijdragen aan het geluk van uw inwoners.

Workshop 3 – Vooruit met de wijk – Wieke Paulusma, D66 Groningen

Workshop  over de Oosterparkwijk in Groningen (doelgroep: raadsleden en wethouders). Deze wijk kent een lange geschiedenis van dingen die mensen met elkaar samen doen, maar ook een geschiedenis van teleurstellingen.
De bewoners van deze wijk zijn niet alleen toe aan meer aandacht, maar ook dat ze meer zeggenschap krijgen. Bewoners en gemeenteraadsleden zitten samen aan tafel en nemen besluiten waar de wijk beter van wordt. Dit gebeurt in de vorm van een Coöperatieve Wijkraad. Wieke Paulusma neemt ons mee in de opzet en ervaringen van dit experiment.

Workshop 4 – Politieke campagne; what’s next? – Robbin van Pelt, D66 vereniging

Workshop voor afdelingsbestuurders campagne/communicatie: Om in 2021 verkiezingen te winnen moeten we nu aan de slag. En dat kunnen we door samen te werken. We zijn benieuwd naar jouw ideeën en frisse blik. Ga jij met ons mee de uitdaging aan en werk je mee voor de winst in 2021? Kom dan naar de sessie van het Landelijke Campagneteam.

Workshop 5 – Wat speelt er in de afdeling – Laura van Dijk, John Jhinnoe, Erik Terheggen, D66 vereniging

Workshop voor afdelingsvoorzitters. Lokale afdelingen hebben in toenemende mate last van het teruglopend leden aantal. Het vinden van nieuwe bestuursleden lukt niet altijd, door gemeentelijke herindelingen moeten afdelingen ook fuseren of intensiever samenwerken. Wat komt daar voor kijken en hoe pak je het aan. Hierover gaan we in deze sessie met elkaar in gesprek.

Workshop 6 – MijnD66 en Privacy – Leon Krijthe, D66 vereniging

Workshop voor afdelingssecretarissen. Sinds begin dit jaar is MjnD66 gewijzigd. Hoe werkt deze database nu en wat kan wel en niet worden gedaan met de gegevens van de leden voor evenementen, inzet voor campagnes, werkgroepen, collegiaal overleg tussen afdelingen/wethouders/fracties van samenwerkende gemeenten, enzovoorts. Kortom de workshop geeft je inzicht in waar het gaat om het bevorderen van samenwerking, afstemming, betrokkenheid en meer van die zaken die een vereniging actief en levend moeten houden.

15.30-17.00  Plenaire afronding met Rob Jetten, gevolgd door netwerkborrel

Deelname is gratis. Aanmelden verplicht. Voor de lunch vragen we een bijdrage van 15 euro.

Aanmelden voor ARV en regiocongres via deze link

Meer informatie over ARV of regiocongres is op te vragen via e-mail arv.regiocongres@d66noordholland.nl

Laatst gewijzigd op 12 september 2019