Valentijnsactie 2012

Ook dit jaar besteedt D66 rond Valentijnsdag aandacht aan mensen en organisaties, die door hun inzet een bijzondere bijdrage leveren aan de maatschappij. In 2012 is de keuze gevallen op het thema: Mobiliteit Anders!

“Openbaar vervoer in Noord-Holland moet anders”, aldus Petra Hoogerwerf, Statenlid: “D66 staat voor een toekomstbestendige organisatie van openbaar vervoer, die betaalbaar en tegelijkertijd snel en betrouwbaar is. Goed openbaar vervoer is nodig voor mensen die naar werk, school, winkels, dokters, sportclubs, musea willen reizen. Als we het systeem echter niet moderniseren, voldoet het niet meer aan de moderne eisen.” D66 streeft vanuit Provinciale Staten naar een nieuw R-net met aanvullend openbaar vervoer dat daarop aantakt, én knooppunten waarmee goede verbindingen gelegd worden tussen verschillende vormen van vervoer.

Bij de veranderingen van het openbaar vervoer spelen de buurtbus, belbus, regiotaxi en fiets spelen een belangrijke rol – zowel in het stedelijk als het landelijk gebied. De provincie investeert in de infrastructuur. Lokaal worden nieuwe vormen ontwikkeld. Hein Struben, Statenlid voor D66: “Niet alleen vrijwilligers op de buurtbussen zijn in dit nieuwe systeem een belangrijke schakel, maar ook ondernemers, die hierin nieuwe mogelijkheden zien.”

Vanwege Valentijnsdag gaan D66-ers een aantal ondernemers en vrijwilligers die actief zijn voor de mobiliteit van anderen een hart onder de riem steken. Via deze Valentijnsactie spreekt D66 haar waardering uit voor de inzet van deze mensen. Het is belangrijk dat de vele vrijwilligers nog jaren doorgaan en dat er de komende jaren weer nieuwe vrijwilligers bijkomen. Ook zijn er ondernemers nodig die de nieuwe mogelijkheden omzetten in zakelijke initiatieven voor vervoer-op-maat.

D66 Statenleden en raadsleden delen dit jaar voor de 21e keer Valentijnstaarten uit, onder meer aan de TukTuk ondernemers uit Velsen, de “Klas op Wielen” in Alkmaar, de “transport”-vrijwilligers van verpleeghuizen Hogeweyk en Oversingel in Weesp,  de vervoersvrijwilligers van het Rode Kruis in Amsterdam, de vervoersvrijwilligers van Welzijn Bloemendaal die rijden in Aerdenhout, Bennebroek, Bloemendaal, Overveen en Vogelenzang, en de buurtbusvrijwilligers uit Zijpe-Harenkarspel en Zaanstad-Noord.

Maar ook aan de hulpboeren van het Werckpaert in Blaricum, de vrijwilligers voor buurtactiviteiten in Amsterdam Nieuw-West ‘, de dierenvrijwilligers van t Schuthok in Den Helder, het tuinteam van de Voedselbank in Huizen, de Warrekam-spil in Laren, een klusvrijwilliger in Uitgeest en de historische vrijwilligers in Landsmeer.

Laatst gewijzigd op 16 november 2020